Przed nami kolejna ju¿ ods³ona konkursu S³oneczniki!
Mamy zaszczyt przedstawiæ pañstwu nasze Jury – osoby, które decyduj± m.in. na podstawie Waszych nieocenionych opinii o przyznaniu statuetek Z³otych S³oneczników w Krakowie, Warszawie i na ¦l±sku.
Poznajcie naszych ekspertów!
KRAKÓW
prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyñska – pracuje na Uniwersytecie Pedagogicznym w Instytucie Filologii Polskiej, Katedrze Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej. Przez 29 lat by³a psychologiem-logoped± w Zespole Diagnozy i Terapii, a obecnie pe³ni funkcjê dyrektora merytorycznego w Gabinecie Neurologopedycznym "G¿eg¿ó³ka" (Cracow School of Polish, Speeach & Language Therapy) oraz w Centrum Metody Krakowskiej. Prowadzi badania naukowe obejmuj±ce zagadnienia dotycz±ce problemów zwi±zanych z dysleksj±, dwujêzyczno¶ci± i dyglosj±, nabywania i rozwoju systemu jêzykowego dzieci nies³ysz±cych, metod diagnozowania dzieci z zaburzeniami komunikacji jêzykowej (autystycznych, z alali±, z afazj±, z Zespo³em Aspergera z pora¿eniem mózgowym oraz obni¿eniem sprawno¶ci intelektualnej) i metod badania rozwoju funkcji poznawczych u dzieci w wieku niemowlêcym, poniemowlêcym i przedszkolnym. Jest twórc± Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania® oraz wersji w jêzyku niemieckim Ich liebe Lesen wykorzystywanej w przedszkolach, szko³ach, poradniach.
dr Renata Pater – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagielloñskiego w Zak³adzie Pedagogiki Kultury i Historii Idei Pedagogicznych. Jej zainteresowania naukowe dotycz± pedagogiki kultury, edukacji muzealnej, estetycznej, artystycznej oraz turystyki kulturowej. Stypendystka programu TEMPUS. Odby³a liczne sta¿e i praktyki w muzeach dla dzieci i m³odzie¿y w Berlinie, Monachium, Frankfurcie nad Mennem, Wiedniu, Bernie (praca doktorska Edukacyjna rola muzeów dla dzieci i m³odzie¿y – na przyk³adzie muzeów niemieckich). Inicjatorka i realizatorka autorskich i wspó³autorskich projektów edukacyjnych z zakresu edukacji artystycznej i wielokulturowej (w Krakowie: Galeria dla dzieci, Dzieci w Galerii oraz w Monachium: „Lebendiges Spielplatz, Indianerdorf). Jej zainteresowania badawcze dotycz± percepcji wystaw muzealnych i projektowania dzia³añ edukacyjno-kulturowych. Od 2011 roku pe³ni funkcjê Przewodnicz±cej Krakowskiego Oddzia³u Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Pasjonujê siê fotografi± i podró¿ami.
dr Joanna Olszewska-Gniadek – absolwentka pedagogiki na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagielloñskiego, jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Obecnie prowadzi zajêcia dydaktyczne ze studentami m.in. z takich przedmiotów jak: pedagogika czasu wolnego, drama w animacji czy metodyka animacji spo³eczno-kulturowej. Tworzy równie¿ konspekt przysz³ej rozprawy habilitacyjnej, która bêdzie dotyczyæ problematyki kszta³cenia artystycznego dzieci i m³odzie¿y w kontek¶cie wspó³czesnej polityki edukacyjnej. Jej dorobek naukowy dotyczy teorii i praktyki wychowania m³odzie¿y przez sztukê, a szczególnie przez teatr. Temu zagadnieniu s± po¶wiêcone jej praca magisterska i rozprawa doktorska oraz wiele artyku³ów opublikowanych przez znacz±ce wydawnictwa naukowe. Najwa¿niejsze z nich to: Wychowanie przez teatr (w ¶wietle badañ Teatru Ludowego w Krakowie); Wychowanie przez sztukê dramy w ¶wietle badañ "Studia Improwizacji"; Animator teatralny – za³o¿enia, rzeczywisto¶æ, prognozy (w ¶wietle badañ m³odzie¿owych grup teatralnych na terenie Krakowa). Mama dwójki dzieci.
KATOWICE
Jowita Hercig - zastêpca Naczelnika Wydzia³u Kultury Urzêdu Miasta Katowice.
Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu ¦l±skiego w Katowicach, menager kultury. W swojej pracy zawodowej sprawuje nadzór finansowo- kontrolny nad miejskimi instytucjami kultury. Zajmuje siê tak¿e wspó³prac± z organizacjami pozarz±dowymi oraz innymi podmiotami dzia³aj±cymi w obszarze kultury.
Dzia³aczka spo³eczna, organizator przedsiêwziêæ kulturalnych. Radna Rady Jednostki Pomocniczej nr 13 Bogucice I i II kadencji. Obecnie pe³ni funkcjê Przewodnicz±cej Rady i prê¿nie dzia³a na rzecz mieszkañców.
dr Danuta Morañska - doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (1999, Wydzia³ Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet ¦l±ski w Katowicach). Pedagog mediów, dydaktyk Adiunkt w Instytucie Pedagogiki Wy¿szej Szko³y HUMANITAS w Sosnowcu. Dyrektor Instytutu Innowacyjnej Edukacji WSH, który powsta³ w celu realizacji zadañ polegaj±cych na unowocze¶nianiu polskiej edukacji poprzez popularyzacjê najnowszych rozwi±zañ metodycznych i organizacyjnych nawi±zuj±cych do wspó³czesnych paradygmatów kszta³cenia w cyfrowym ¶wiecie. Celem dzia³alno¶ci jest wspieranie ¶rodowisk o¶wiatowych w zakresie realizacji zadañ zmierzaj±cych do rozwoju kompetencji kluczowych ucz±cych siê niezbêdnych do sprawnego funkcjonowania w spo³eczeñstwie informacyjnym. Inicjatorka sieci wspó³pracy nauczycieli Forum Twórczych Nauczycieli. Zainteresowania badawcze: problematyka nowoczesnej edukacji w cyfrowym ¶wiecie a szczególnie cywilizacyjne, w tym spo³eczne, kulturowe i edukacyjne implikacje rozwoju spo³eczeñstwa informacyjnego. Cz³onkini Stowarzyszenia e Learningu Akademickiego, Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego, Polskiego Towarzystwa Informatycznego oraz Polskiego Towarzystwa Technologii i Mediów Edukacyjnych. Egzaminator ECDL, certyfikowany e-Nauczyciel SEA.
dr n. hum. Agnieszka Pasztak-Opi³ka – prezes Centrum Navigare i Stowarzyszenia Promocji Zdrowia i Pozytywnego Rozwoju Navigare. Psycholog kliniczny, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny w trakcie certyfikacji, certyfikowany terapeuta TUS. Wieloletni trener, nauczyciel akademicki, z bogatym do¶wiadczeniem w prowadzeniu wyk³adów, warsztatów i szkoleñ skierowanych do ró¿nych grup odbiorców. Cz³onek i cz³onek zarz±du licznych towarzystw naukowych, cz³onek Komitetu Ekspertów Fundacji OD-waga, przy Biurze Spo³ecznego Rzecznika Praw Osób Chorych na Oty³o¶æ w Warszawie, autorka kilkudziesiêciu publikacji (ksi±¿ek, artyku³ów) i wyst±pieñ konferencyjnych w kraju i za granic±. Od lat zasiada w Jury Ogólnopolskiego Konkursu S³oneczniki. Prywatnie mama dwóch synów oraz jednej cavalierki.
dr Anna Machwic - ukoñczy³a Akademiê Sztuk Piêknych w Katowicach. W 2010 roku uzyska³a tytu³ doktora w dziedzinie sztuki: sztuki plastyczne, w dyscyplinie artystycznej: sztuki piêkne. Od 2003 roku uczy studentów projektowania, a od 2013 roku jestem kierownikiem Pracowni Ilustracji w macierzystej uczelni.
Ksi±¿ka dla dzieci jest jej pasj± i obszarem zainteresowañ naukowych. Wystêpowa³a na miêdzynarodowych konferencjach, m.in. Europejska Sztuka Ilustracji w Warszawie (2009), Think(in) Visual Communication w Warszawie (2014), Illustration Reaserch w Krakowie (2012), Laughter in Visual Communication w Warszawie (2016). Prowadzi³a w kraju i zagranic± warsztaty i wyk³ady dotycz±ce ilustracji m.in. w North Wale School of Art and Design w Wrexham (Wielka Brytania) czy w Akademii Sztuk Piêknych w Antwerpii (Belgia).
Zajmuje siê propagowaniem warto¶ciowej ksi±¿ki dla dzieci, bêd±c kuratorem konkursu Ksi±¿ka dobrze zaprojektowana – zacznijmy od dzieci oraz towarzysz±cej mu konferencji Ksi±¿ka dla dzieci – jak to siê robi? Wydarzenia te, organizowane przez ASP w Katowicach od 2008 roku (co dwa lata) s± przegl±dem aktualnych tendencji w zakresie projektowania ksi±¿ek dla najm³odszych.
WARSZAWA
Anna Kossowska-Lubowicka – pracuje jako psycholog kliniczny i psychoterapeuta, poruszaj±c zawodowo w obszarze zaburzeñ i problemów psychicznych. Ma do¶wiadczenie w pracy indywidualnej oraz prowadzeniu grup – terapeutycznych i treningowych. Podejmuje wyzwania umo¿liwiaj±ce osobom po kryzysach psychicznych powrót do aktywno¶ci ¿yciowej – zawodowej, rodzinnej i spo³ecznej równie¿ w ramach dzia³alno¶ci w organizacjach pozarz±dowych. Nie trzeba jej d³ugo namawiaæ, by zajê³a siê organizacj± wspólnych wyjazdów dla osób do¶wiadczonych przez kryzys psychiczny, dostrzegaj±c jak wa¿na jest potrzeba poznawania, integracja i wychodzenie z izolacji. Trójki swoich dzieci te¿ nie pozostawia bez aktywno¶ci – wêdruj± razem po kulturalnych zau³kach miasta, wyje¿d¿aj±, zwiedzaj± i wci±¿ maj± ochotê na wiêcej. A potem podejmuje próby przelania swoich wra¿eñ i spostrze¿eñ na papier – w formie recenzji ksi±¿ek, spektakli i relacji z ciekawych wydarzeñ skierowanych g³ównie dla dzieci – dobrze czuj±c siê w roli rodzica – korespondenta.
Aleksandra Piskorska – pedagog, nauczyciel akademicki, absolwentka Wydzia³u Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie od kilku lat prowadzi zajêcia dla przysz³ej kadry pedagogicznej z zakresu sztuki. Propaguje techniki szybkiego uczenia siê i szybkiego czytania prowadz±c zajêcia dla dzieci i nauczycieli, oraz kursy e-learningowe w O¶rodku Doskonalenia Nauczycieli "Interedukacja" z ramienia Wy¿szej Szko³y Nauk Spo³ecznych. Wspó³pracowa³a z Uniwersytetem Dzieci w Warszawie, Uniwersytetem Otwartym UW oraz O¶rodkiem Rozwoju jako ekspert merytoryczny przy projekcie „Uczeñ Zdolny”. Obecnie kontynuuje odkrywanie m³odych talentów w szko³ach prywatnych od przedszkola po liceum. Prywatnie mama ma³ego, ciekawskiego brzd±ca i artystka, która z zami³owaniem odkrywa najnowsze techniki plastyczne.
Michalina Gajewska – psycholog, absolwentka Szko³y Wy¿szej Psychologii Spo³ecznej; szkoli³a siê w zakresie pomocy dziecku z zaburzeniami emocjonalnymi, zachowania i rozwoju; ze szczególnym uwzglêdnieniem Zespo³u Aspergera, ADHD i lêków dzieciêcych. Na co dzieñ pracuje jako psycholog-praktyk w szkole podstawowej i przedszkolach (diagnoza i terapia dzieci, wspieranie mocnych stron dziecka i redukowanie napiêæ emocjonalnych, pomoc rodzicom); nauczyciel akademicki na wydzia³ach pedagogicznych UW i WSP ZNP. Szkoli rodziców i specjalistów; konsultuje problemy psychologiczne dotycz±ce dzieci, rodzin i rodziców. Wspó³prowadzi grupowe zajêcia Treningu Umiejêtno¶ci Spo³ecznych dla dzieci w wieku 7-12 lat. Prywatnie mama dwóch ciekawych ¶wiata dziewczynek.
Magdalena Klepczarek – z wykszta³cenia pedago¿ka i nauczycielka, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat zwi±zana z warszawskim samorz±dem. Pracowa³a w Wydziale O¶wiaty dla Dzielnicy Mokotów oraz jako nauczycielka plastyki i animatorka kultury. Obecnie jest naczelniczk± Wydzia³u Instytucji Kultury w Biurze Kultury Urzêdu m.st. Warszawy. Zajmuje siê miêdzy innymi obszarem edukacji kulturalnej oraz wspó³prac± z instytucjami kultury. Cz³onkini kolektywu Kultura dla Klimatu.
Adamina Korwin-Szymanowska – doktor nauk spo³ecznych w dyscyplinie pedagogiki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, Akademii Pedagogiki Specjalnej i Spo³ecznej Akademii Nauk. Obecnie rozwijaj±ca siê w obszarze edukacji przyrodniczej wraz z outdoor education, pedagogik± przygody i pedagogik± prze¿yæ opartych na uczeniu siê przez do¶wiadczanie. Realizator wielu projektów edukacyjnych i badawczych. Nauczyciel akademicki, pedagog, t³umacz. Prywatnie mama 9-letniego Aleksandra, 7-letniej Lilianny i rocznej Anieli.
Przewodnicz±ca Jury:
Agnieszka Karp-Szymañska - Z wykszta³cenia filolog polski i menad¿er kultury. Od przesz³o 10 lat zwi±zana z bran¿± internetow±, marketingiem internetowym, ale przede wszystkim z tematyk± dzieciêc± w mediach. Twórca i Prezes Zarz±du portalu CzasDzieci.pl, a tak¿e za³o¿yciel i Cz³onek Zarz±du Fundacji Czas Dzieci, która ma za zadanie rozszerzyæ dzia³alno¶æ portalu o akcje na rzecz rozwoju dzieci z rejonów wsi, ma³ych miasteczek oraz obszarów spo³ecznie i geograficznie peryferyjnych. Literaturoznawca, mened¿er kultury, spiritus movens wszystkich inicjatyw CzasDzieci.pl