Z niecierpliwo¶ci± czekamy na werdykt Jury, który zostanie odczytany podczas uroczystej Gali S³oneczników 2018. Lista nagrodzonych inicjatyw pozostaje tajemnic±, wiadome s± jednak data i miejsce gali rozdania nagród w Krakowie!
W tym roku wszystkich organizatorów nominowanych inicjatyw go¶ciæ bêdzie 28 wrze¶nia o godzinie 18:00 Opera Krakowska.
Fot. W. Siwanowicz
Opera jako instytucja powsta³a dopiero w 1954 roku W skromnej sali Domu ¯o³nierza przy ul. Lubicz 48 w Krakowie, premier± „Rigoletta” Giuseppe Verdiego, rozpoczê³a swoj± dzia³alno¶æ. Okres rado¶ci i tryumfu trwa³ jednak krótko. Opera nie mia³a w³asnej siedziby. Mimo obietnic, powstaj±cych projektów i licznych batalii ¶rodowisk twórczych Krakowa, plany budowy gmachu dla rozproszonego w rozmaitych miejscach zespo³u operowego ci±gle odsuwano w przysz³o¶æ. Miejscem prezentacji spektakli operowych by³ Teatr im. J. S³owackiego w Krakowie, repertuar operetkowy grano na amatorskiej scenie przy ul. Lubicz.
Trudno¶ci organizacyjne i rozmaite niewygody nie powstrzyma³y rozwoju instytucji. Dorobek krakowskiej sceny operowej w tamtym czasie jest imponuj±cy. To blisko 250 premier a w¶ród nich znakomite, niejednokrotnie obros³e legend± przedstawienia, to twórcy, których nazwiska wesz³y do polskiego i ¶wiatowego dziedzictwa kultury. Kierowa³y zespo³em operowym tak wybitne osobowo¶ci ¶wiata muzyki jak Kazimierz Kord, Robert Satanowski, Krzysztof Missona, wystêpowali ¶piewacy tej miary co Teresa ¯ylis-Gara, Jadwiga Romañska, Jadwiga Rappé, Wies³aw Ochman. W¶ród inscenizatorów znale¼li siê Bronis³aw D±browski, Kazimierz Dejmek, Helmut Kajzar, Tadeusz Kantor, W³adys³aw Krzemiñski, Józef Szajna, Lidia Zamkow. Partnerowa³a im czo³ówka polskich scenografów, by wymieniæ Wojciecha Krakowskiego, Andrzeja Majewskiego, Lidiê i Jerzego Skar¿yñskich, Andrzeja Sadowskiego, Andrzeja Stopkê, Kazimierza Wi¶niaka czy Krystynê Zachwatowicz.
Nowy gmach Opery powsta³ w latach 2004-2008 ze ¶rodków Unii Europejskiej przy wsparciu Województwa Ma³opolskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dzia³alno¶æ sceny zainaugurowa³a w dniu 13 grudnia 2008 uroczysta premiera „Diab³ów z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego w re¿yserii Laco Adamika pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Straszyñskiego.
Maj±c dzi¶ w³asn± siedzibê Opera Krakowska poszerza pole swoich dzia³añ, a jej propozycje artystyczne uzyskuj± wysokie oceny i powszechne uznanie. Przedstawienia przyci±gaj± widzów z rozleg³ego obszaru Po³udniowej Polski, du¿± grupê bywalców stanowi± cudzoziemcy, rezyduj±cy w Krakowie lub odwiedzaj±cy turystycznie miasto.
Si³± Opery Krakowskiej jest wysoki profesjonalizm wykonawców i realizatorów przedstawieñ. W¶ród wspó³pracuj±cych ¶piewaków znajduj± siê arty¶ci o ¶wiatowej lub europejskiej s³awie, m.in. Ma³gorzata Walewska, Aleksandra Kurzak, Mariusz Kwiecieñ, Andrzej Dobber, Robert Gierlach, Wojtek Gierlach, Wojtek ¦mi³ek; £ukasz Borowicz, w gronie zespo³u krakowskiej sceny nie brakuje solistów, których talent prowadzi do wystêpów w najbardziej presti¿owych miejscach muzycznej Polski. Grono realizatorów – dyrygentów, re¿yserów, scenografów i choreografów to wybitni twórcy teatru muzycznego, których markê sprawdzi³a z powodzeniem polska i niejednokrotnie miêdzynarodowa publiczno¶æ.
W repertuarze Opery Krakowskiej znajduje siê obecnie blisko trzydzie¶ci tytu³ów. S± to dzie³a kompozytorów polskich i klasyka ¶wiatowa, przedstawienia baletowe oraz muzyczne dla dzieci. Podczas sezonu krakowska scena otwiera siê dla widza oko³o dwustu razy, uzupe³niaj±c swój repertuar o koncerty, wystêpy innych teatrów, spotkania z twórcami.
Opera Krakowska jest przychylna inicjatywom twórczym. Powo³ana dla tego rodzaju projektów „Scena - Opera Studio” sprzyja niekonwencjonalnym formom sztuki muzycznej i artystycznym eksperymentom. Tu powsta³a „Podró¿ zimowa” Schuberta / Barañczaka, „Cabaret lunaire” do muzyki Arnolda Schönberga z Agat± Zubel w roli g³ównej, „Teresica – una pasión”, opera serenata, nawi±zuj±ca do kultury hiszpañskiego Z³otego Wieku czy spektakl „Szukaj±c Króla”
w re¿yserii Micha³a Znanieckiego, realizowany w ramach projektu „G³os wykluczonych”.
Oprócz przedstawieñ muzycznych, oper i baletów, przygotowywanych z my¶l± o m³odej widowni, Opera Krakowska prowadzi program edukacyjny dla dzieci pt. „Poranki” i „Na ludow± nutê”, warsztaty dla m³odzie¿y „#opera” oraz zajêcia muzykoterapeutyczne dla kobiet w ci±¿y „Z muzyk± od poczêcia”.
Opera wspiera m³odych artystów, wspó³pracuj±c ¶ci¶le z Akademi± Muzyczn± w Krakowie. To w³a¶nie operowe deski s± miejscem debiutu studentów lub adeptów krakowskiej uczelni – dyrygentów, ¶piewaków, instrumentalistów.